Πως μπορώ να κάνω ασφαλείς αγορές στο Διαδίκτυο

safe-shopping

Υπάρχει η λαϊκή ρήση «Ό,τι πληρώσεις, θα πάρεις», η οποία ίσχυε σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό. Όχι πλέον όμως. Ιδιαίτερα μέσω της χρήσης του Διαδικτύου όπου δε μπορούμε να δούμε από κοντά και να επεξεργαστούμε το προϊόν ή την υπηρεσία που αγοράζουμε, δε μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ευθύς εξ αρχής για την ποιότητα που θα λάβουμε και αν θα το λάβουμε εν τέλει. Για το λόγο αυτό, οφείλουμε να ψάχνουμε, να ελέγχουμε εις βάθος και να διασταυρώνουμε το ποιόν και του προμηθευτή αλλά και του αντικειμένου/υπηρεσίας που λαμβάνουμε. Ειδικά στο χώρο του Web Hosting στην Ελλάδα για τον οποίο μπορούμε να μιλήσουμε με μεγάλη σιγουριά, υπάρχει Η Εξαπάτηση (με κεφαλαία γράμματα) του καταναλωτή.

Προκειμένου λοιπόν να γίνουν γνωστοί στο ευρύτερο κοινό οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να εξασφαλίσουμε ένα βαθμό σιγουριάς (ποτέ δυστυχώς δε μπορούμε να είμαστε 100% σίγουροι) σχετικά με τη σχέση αναφερόμενης ποιότητας-τιμής, παραθέτουμε παρακάτω ορισμένα βήματα που καλό θα ήταν να ακολουθήσετε πριν την αγορά της οποιαδήποτε υπηρεσίας ή προϊόντος.

Βήμα 1ο: Έρευνα αγοράς
Δημιουργείται η ανάγκη να αγοράσουμε ένα συγκεκριμένο προϊόν για παράδειγμα. Τι κάνουμε; Αναζήτηση στο Διαδίκτυο σχετικά αυτό. Σίγουρα θα υπάρχουν πολλοί προμηθευτές και με πολλές διαφορετικές τιμές. Αφού βρούμε όλα τα εγχώρια σημεία πώλησης και καταγράψουμε τις τιμές, αναζητούμε τις τιμές για το ίδιο προϊόν στο εξωτερικό (εφόσον είναι η φύση του προϊόντος τέτοια που δε θα μας επηρεάσει αρνητικά η εισαγωγή του).

Βήμα 2ο: Γιατί οι τιμές διαφέρουν
Συχνά, απλά και μόνο για λόγους κερδοσκοπίας, για την ίδια ακριβώς ποιότητα στο ίδιο προϊόν οι τιμές μπορεί να διαφέρουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Καλούμαστε σε αυτή τη φάση να εξακριβώσουμε γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά. Είναι επαρκώς δικαιολογημένη ή όχι; Καταγράφουμε το αποτέλεσμα της έρευνας.

Βήμα 3ο: Ελέγχουμε τον έμπορο
Για τους εμπόρους στην Ελλάδα οφείλουμε να γνωρίζουμε πως από 22/03/2017 ισχύει ο νέος Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο (Υπουργική Απόφαση αριθμ. 31619 οικ. του 2017 – ΦΕΚ 969 Τεύχος Β 22/0302017) σύμφωνα με τον οποίο ο κάθε έμπορος που πουλά μέσω Διαδικτύου οφείλει να αναγράφει στην ιστοσελίδα του τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας του μαζί με το ΑΦΜ και τον αριθμό ΓΕΜΗ του.
Τι στοιχεία μας παρέχει, λοιπόν, για εκείνον ο έμπορος; Παρέχει τουλάχιστον τηλέφωνο επικοινωνίας, επωνυμία δική του ή της εταιρείας, διεύθυνση εταιρείας, Email επικοινωνίας, λογαριασμούς Τραπέζης για ηλεκτρονική κατάθεση χρημάτων; Εφόσον παρέχει κάτι λιγότερο από αυτά, δε μπορεί να κριθεί αξιόπιστος. Ακολούθως, τι μπορούμε να μάθουμε για αυτόν τον έμπορο; Μήπως είναι στον Τειρεσία; Υπάρχουν κριτικές σχετικά με αυτόν από παλαιότερους πελάτες του; Διαθέτει παραπάνω τους ενός καταστημάτων ηλεκτρονικά;

Ομοίως ψάχνουμε και για τους εμπόρους του εξωτερικού. Μέσω των σελίδων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μπορείτε να ελέγξετε το ΑΦΜ του εμπόρου από το εξωτερικό και να δείτε αν είναι όντως υπαρκτός.

Βήμα 4ο: Επικοινωνία πριν την αγορά
Εν συνεχεία, αφού καταλήξουμε στο συγκεκριμένο έμπορο, επικοινωνούμε μαζί του για να ακούσουμε ή να δούμε (μέσω Email) με ποιον έχουμε να κάνουμε. Υπήρξαν πάμπολλες περιπτώσεις κατά καιρούς όπου απατεώνες έστηναν άκρως επαγγελματικές σελίδες, ψάρευαν μέσω ελκυστικότατων τιμών καταναλωτές, λάμβαναν τα χρήματα σε λογαριασμό τράπεζας του εξωτερικού από όπου και τα τραβούσαν αμέσως και τελικά εξαφανίζονταν. Πολύ σπάνια οι καταναλωτές λάμβαναν τα χρήματά τους πίσω. Με μία κλήση 2 λεπτών, εφόσον μιλάμε για την εγχώρια αγορά, μπορούμε να καταλάβουμε εάν έχουμε απέναντί μας όντως έναν επαγγελματία έμπορο ή έναν επαγγελματία απατεώνα.

Βήμα 5ο: Πληρωμή
Όλη η έρευνα που προηγήθηκε έγινε με σκοπό να έχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή σιγουριά σε αυτό το βήμα. Έχοντας πλέον αποφασίσει ποιο προϊόν θα αγοράσετε, προχωράτε προς την πληρωμή του. Πάντα η καλύτερη μέθοδος πληρωμής είναι η αντικαταβολή, ιδιαίτερα αν δεν έχει επιπλέον κόστος, καθώς έτσι μπορούμε να ελέγξουμε ότι το προϊόν που παραλαμβάνουμε είναι αυτό που ζητήσαμε. Σε περίπτωση που πληρώνετε με κάρτα, βεβαιωθείτε πως μεταφέρεστε στο περιβάλλον της τράπεζας για να κάνετε την πληρωμή ή έστω πως το πεδίο όπου συμπληρώνετε τα στοιχεία της κάρτας σας είναι συνδεδεμένο με την τράπεζα.
Ταυτόχρονα καλό θα ήταν εν έτη 2017 η ιστοσελίδα από όπου αγοράζουμε να διαθέτει SSL πιστοποιητικό για την ασφάλεια των συναλλαγών. Το αν διαθέτει ή όχι SSL μία σελίδα μπορούμε να το διαπιστώσουμε από τον Browser. Μία πράσινη κλειδαριά δίπλα στο URL σημαίνει ότι υπάρχει ενεργό SSL πιστοποιητικό.

Βήμα 6ο: Μετά την αγορά
Μόλις το 2013 (δηλαδή αρκετά αργά σε σχέση με την ηλικία του Διαδικτύου) υπεγράφει η Κοινή Υπουργική Απόφαση Ζ1-891(ΦΕΚ Β΄ 2144/30.08.2013) σύμφωνα με την οποία ο καταναλωτής έχει δικαίωμα αίτησης επιστροφής χρημάτων 14 ημέρες από την ημερομηνία αγοράς μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος. Κάθε καταναλωτής οφείλει να ελέγχει το προϊόν που παραλαμβάνει για να διαπιστώσει ότι πληρεί στο 100% τις αναγραφόμενες κατά την ώρα της αγοράς προδιαγραφές του. Εφόσον είναι ελαττωματικό, ο καταναλωτής πρέπει να ζητήσει άμεσα επιστροφή χρηματών αποστέλλοντας Email στον έμπορο (Θυμηθείτε: μόνο το Email μπορεί να αποτελέσει αποδεικτικό στοιχείο επικοινωνίας με τον έμπορο σε περίπτωση που αυτός αρνηθεί να σας παρέχει επιστροφή χρημάτων). Εάν παρέλθουν οι 14 ημερολογιακές μέρες, παύετε να έχετε δικαίωμα αίτησης επιστροφής χρημάτων σύμφωνα με τον νόμο. Από εκεί και πέρα, επαφίεται στον έμπορο να κάνει ή όχι δεκτό το αίτημά σας. Η ίδια περίοδος δικαιώματος επιστροφής χρημάτων ισχύει και για όλες τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγοράζουμε από εταιρείες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συνολικά, η όλη διαδικασία από τα βήματα 1 έως 5 δεν πρόκειται να διαρκέσει περισσότερες από 3 με 4 ώρες. Θεωρούμε πως αξίζει να γίνει η δαπάνη αυτού του χρόνου στην αναζήτηση πληροφοριών σχετικά με την Διαδικτυακή σας αγορά, ιδιαίτερα εφόσον πρόκειται για ένα κατάστημα από το οποίο ψωνίζετε για πρώτη φορά. Το ζήτημα είναι να μην εξαπατηθούμε και να λάβουμε ό,τι πληρώσαμε. Άπαξ και εξαπατηθούμε, πρέπει να θεωρούμε σχεδόν δεδομένο πως έχουμε χάσει τα χρήματά μας. Για αυτό και μόνο το λόγο, αξίζει η δαπάνη λίγων ωρών προκειμένου να γλιτώσουμε την μάταιη απώλεια χρημάτων.

Ενημερωθείτε και προφυλαχτείτε από τους κινδύνους του Διαδικτύου.

 

Konet.gr

Εάν σας αρέσει το περιεχόμενο του blog μας, μοιραστείτε με τους γνωστούς σας τα άρθρα μας μέσω των Share Links που θα βρείτε παρακάτω.

Sliding Sidebar

Λίστα Άρθρων